کد مطلب:312372 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:220

بهترین آفریدگان (خیرالبریة)
ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات اولئك هم خیر البریة. جزاؤهم عند ربهم جنات عدن تجری من تحتها الانهار خالدین فیها ابدا رضی الله عنهم و رضوا عنه ذلك لمن خشی ربه [1] .

كسانی كه ایمان آورده اند و عمل صالح انجام دادند، بهترین مردمان اند. پاداش آنان نزد خداوند بهشت هایی است كه از زیر آن ها نهرها جاری است، در آن جاودانه اند. خداوند از آنان راضی است و آنان از او راضی اند. همه ی این ها از آن كسی است كه از پروردگار خود خشیت داشته باشد.

ویژگی های گروه سوم (خیرالبریة) كه خداوند از آن ها راضی است و آنان نیز از پروردگار خویش خشنودند، در این آیه ی هدایتگر قرآن چنین است: 1- ایمان («الذین آمنوا»). 2- عمل نیك («عملوا الصالحات»). 3- ترس از پروردگار («ذلك لم خشی ربه»).

خداوند پاداش آنان را نیز این گونه بیان كرده است: 1- بوستان های بهشتی («جنات عدن») و بهره مندی همیشگی از آن («خالدین فیها ابدا»). 2- رضایت خداوند از آنها («رضی الله عنه»). 3- خشنودی آنان از خداوند («و رضوا عنه»).



[ صفحه 247]



اینك بار دیگر به چهره ی زیبای ابوالفضل (ع) و خاندان حسین (ع) از سر اندیشه نگاهی دیگر كنیم. او كه نمونه ی بی مانند راستی است، در پرتو عبودیت و طهارت نفسانی به مرتبه ی والای رضای خداوندی نایل شد و او كه خود از دودمان پاك رسول الله (ص) است كه در روایات فراوان، به عنوان خیرالبریة معرفی شده اند، [2] با بهره وری از ویژگی های بهترین آفریدگان خدا (خیرالبریة) در زمره ی آنان قرار گرفت.


[1] بينه: 8 - 7.

[2] در اين زمينه بنگريد به: مجمع البيان، ج 10، ص 524.